Grote Oxfam-inzamelactie

by Sandra

14/03/2016

In het kader van de Grote Oxfam-inzamelactie, gingen wij praten met Frédéric Van Hauteghem, marketingverantwoordelijke tweedehandsafdeling bij Oxfam. Hij beantwoordt met plezier al onze en jullie vragen.

e5 en Oxfam gaan al een hele tijd terug. De samenwerking is ontstaan op het juiste moment voor beide partijen. “14 jaar geleden is de toenmalige e5 marketing manager, Jan Verhoeven, naar ons toegestapt.” En blijkbaar kon het moment niet beter gekozen zijn, want “want op dat eigenste moment waren wij op zoek naar een partner in de retailsector”.

Retail meets NGO

Kleding en ontwikkelingssamenwerking samenbrengen in één project. Hoe begin je eigenlijk aan zoiets? Frédéric vertelt met bescheiden trots dat zoiets tot op dat moment nog ongezien was: “dit was namelijk de eerste partnership tussen een retailbedrijf en de sociaal-economische sector. Toch op zo’n grote schaal.” De beide marketing departementen hebben vervolgens een actie uitgewerkt en gooiden het op de markt. Intussen al 14 jaar geleden. “De formule bleek meteen aan te slaan bij het publiek en het succes was meteen merkbaar. We waren dan ook ongelooflijk blij verrast met de goede resultaten.” En of de formule een succes is: tot op vandaag werken we nog altijd met dezelfde actie.

Kleding inzamelen, allemaal goed en wel, maar gebeurt er nu precies met alle kleren die we inzamelen? Momenteel heeft Oxfam 50 tweedehandswinkels in België, waarvan er 34 uitsluitend kleding verkopen. “Het merendeel van de ingezamelde kleding verdelen wij over onze winkels, om er dan later te verkopen. Een deel wordt verkocht aan opkopers. En de kleding die er het slechtst aan toe is, verkopen we aan recyclagebedrijven”, licht Frédéric toe.

Het tweede leven van jouw oude kleding

Alle ingezamelde stuks krijgen op de één of andere manier een tweede leven, daar zijn we heel blij mee. Maar we zijn ook wel wat benieuwd wat er met de opbrengst gebeurt. Frédéric geeft mee dat Oxfam hier heel open en transparant over communiceert. “Onze complete opbrengst – van (inzamel)acties en schenkingen – wordt verdeeld over onze verschillende solidaire projecten in de Zuidlanden, maar ook hier in België.”

En de winst die “gaat integraal voor 100% naar hulpbehoevende landen of gebieden. Daar mogen de schenkers heel zeker van zijn.” De jaarrapporten van Oxfam zijn vrij te consulteren via de Oxfam website.
Oxfam steunt ontelbare projecten wereldwijd. De drijfveren om een bepaald project te steunen – dankzij bijvoorbeeld onze inzamelactie, zijn heel logisch. ”Samen met onze partners verspreid over de hele wereld, bekijken we jaarlijks welke projecten het dringendst steun nodig hebben. Die krijgen dan prioriteit en worden ook tijdens jullie actieweek in de kijker gezet. Daarnaast is er ook onze noodhulp. Denk bijvoorbeeld aan de burgeroorlog in Syrië, de aardbeving in Nepal of de Ebola-epidemie. Dit zijn natuurlijk projecten die dringend hulp nodig hebben. Ook hier gaat een deel van de opbrengst naartoe.”

Alle steun voor deze projecten hebben eenzelfde doel: inspelen op de behoeftes van de bevolking op wereldvlak en toezien dat hun rechten worden erkend en gesteund.

Duizenden kilo’s kleding brengen jullie jaarlijks binnen en alles is absoluut bruikbaar. Al geeft Frédéric stiekem toe dat “de kleren die we binnenkrijgen via e5 echt wel uitblinken qua kwaliteit”. En daar mogen jullie terecht trots op zijn! Tijdens de inzamelweken werkt Frédéric vaak zelf mee en daar valt het hem telkens opnieuw op dat de mensen trots zijn op de kleding die ze binnenbrengen.  “Soms hebben ze alles speciaal gewassen en gestreken voor ze het komen brengen. Echt leuk!”

Jouw steun betekent alles

Tot slot gooit Frédéric er nog wat cijfertjes tegen, die ons deels verrassen en grotendeels verblijden. “Met amper twee actieweken per jaar haalt e5 maar liefst 15% van het totaal kledingvolume binnen bij Oxfam. Dat is immens. Zeker wanneer je weet dat kleding ook bij ons binnenkomt via onze 650 kledingcontainers verspreid over heel België, onze 34 tweedehandswinkels, vele scholen en bedrijven. Vorig najaar haalden jullie zelfs meer dan 400 ton op, dat is onwaarschijnlijk.” We kunnen dus zeker stellen dat onze inzamelacties een belangrijke rol spelen voor Oxfam.

Wat we hieruit vooral onthouden is dat onze klanten één voor één solidaire toppers zijn met een groot hart die dit editie na editie waarmaken. Jullie zijn goed bezig.

Dit jaar sloten wij onze actie af met 4o5 ton kledij. Maar dat hadden we nooit kunnen doen zonder jullie. Bedankt!

0