Jan Van Oosterwyck

by Céline Delodder

29/01/2016

Heb jij je ooit al afgevraagd wat het verhaal is achter jouw nieuwste aankoop? Benieuwd hoe een collectie ontstaat? Wij vroegen de hoofddesigner van onze mannenafdeling, naar zijn inspiratie voor de nieuwe lente- en zomercollectie.

Jan Van Oosterwyck, 48 jaar, ontwerpt al sinds jaar en dag de collecties voor onze mannenafdeling. Het is deze enthousiaste designer die samen met zijn team ervoor zorgt dat de herencollectie bij e5  elk jaar tip top in orde is. Maar zijn creaties zijn meer dan enkele losse stukken: ze vertellen een volledig verhaal.

Een kleurrijk verhaal

Voor Jan begint het allemaal op de stoffenbeurzen. Milaan, Parijs, München. Elk jaar trekt hij samen met z’n collega’s naar verschillende beurzen, op zoek naar inspiratie. “Daar hangen enorm veel gigantische posters, waarop één kleurvlak staat geprint. Voor mij begint de collectie bij de keuze van de kleuren. Daarna ga ik op zoek naar stoffen.” Door beide te combineren creëert Jan per merk verschillende thema’s in zijn achterhoofd. “Die ga ik natuurlijk niet in het ijle ontwerpen: een kijkje nemen bij de grote designers in de high fashion helpt mij om het allemaal beter te kaderen. Wat doen zij? Klopt mijn verhaal? In die ateliers kan je evengoed inspiratie opdoen. Kleurencombinaties waar je bijvoorbeeld nooit aan zou hebben gedacht.” Jan vertelt gniffelend dat er natuurlijk heel wat gekke ontwerpen worden gemaakt in die branche, en dat je zo’n stuks nooit in de e5-collecties gaat terug zien.

Terug thuis van de inspiratiequeeste, opent hij meteen zijn schatkist aan kleurenkaarten. “Ik verzamel zowat alles wat mij kan helpen om een goede kleurkaart samen te stellen, van kaartjes uit een verfwinkel tot pagina’s uit magazines waar net het juiste kleur opstaat. Alles vliegt dan op tafel en zo kan ik beginnen met combineren.” Zo visualiseert hij een thema, maar laat hij het ook groeien. Jan koppelt zijn thema’s vaak aan de kunstwereld, van film tot schilderkunst. “Ik denk nu even aan de warme, vrolijke kleuren uit de Deer Island collectie. Eén van de paletten deed me meteen denken aan de Provence. Die gezelligheid, het je m’en foutisme, je weet wel: een vakantiegevoel.” Het schilderij van Van Gogh, Caféterras bij nacht, dook meteen in zijn gedachten op.

Elk stuk speelt een rol

Vanaf het moment dat Jan een verhaal in zijn hoofd heeft gaat de bal aan het rollen. Hij wilt tot een collectie komen waar elk stuk versterkend werkt. Samen moeten ze een verhaal vertellen. “Een kledingrek moet een bepaalde stijl en leefwereld uitademen. Mensen moeten zich daarin kunnen herkennen en naar het rek willen gaan.” Soms gaat het al eens wat moeilijker om een verhaal te vinden. Na lang zoeken en combineren, bleek dat Jan enkele resterende kleuren overhad. “Ik zat daar aan tafel, met nog wat zandkleuren en bleke tinten voor mijn neus. Tot die kleuren mij deden denken aan de verweerde, zon-gebleekte reclamepanelen die je vaak ziet aan de desolate, vervallen tankstations langs de Route 66. Toen wist ik het: de legendarische Route 66, avontuurlijke man, altijd on the road, inclusief de bal woestijngras die je in Amerikaanse films dan altijd ziet voorbij waaien. De onzekerheid of de gekozen kleuren dan wel echt goed zijn glijdt meteen weg vanaf dat ene beeld in zijn gedachten komt.

De persoonlijkheid van een merk

Soms gaat het er anders aan toe. Jan heeft voor Casual 5 een persoon tot leven gewekt, die hij vereenzelvigt met zijn collectie. “Beeld je een jonge man in, een stadsmens die weet wat hij wilt, zelfverzekerd is maar niet hautain of arrogant. De stad is van hem: alle impulsen neemt hij op om zichzelf te vormen. Hij gaat nooit verzwolgen worden of de rat race verliezen. Binnen 20 jaar koopt hij de kunst die hij nu in een galerij gaat bewonderen.” De ontwerper is momenteel ontzettend tevreden over het gekozen model voor Casual 5, het is namelijk helemaal de persoon die hij zich inbeeldde. “Geloof het of niet, maar die gast is de persoon die ik tekende toen ik nog studeerde. Ik keek naar mijn oude schetsen en dacht: hé, dat is dat model! Heel vreemd toen ik dat besefte.”

Een collectie ontwerpen voor dit merk is een moeilijke opdracht voor Jan, omdat hij altijd verder moet zoeken dan zichzelf. Maar een herinnering als jonge kerel, kuierend in Parijs, is er één waarin hij de persoon van Casual 5 in herkent. “Ik was op wandel in Parijs, straat in, straat uit, toen ik iets ongelooflijks meemaakte. Plots kruiste een kleurrijke parade mijn pad. Het volk stroomde uit een andere straat en voor ik het wist was ik deel van een Indisch huwelijk. Overal bloemen, naakte vrouwen die volledig beschilderd waren en zich hulden in sari’s, met grote bloempotten op hun hoofd waarin kruiden en takken werden verbrand, gedecoreerde wagens voor de bruid en bruidegom. Even zat ik niet meer in Parijs, maar in Bombay.” Jans ogen lichten nog steeds op als hij dit verhaal vertelt, een verhaal dat ook de Casual 5 persona zou meemaken.

Klanten vertellen het verhaal

“Ik vind het echt fantastisch als ik iemand op straat zie lopen met een kledingstuk dat ik heb ontworpen. Want dat betekent dat het mij gelukt is iets te maken waar zij gelukkig mee zijn.” De klant heeft op zo’n moment gekozen voor dat stuk, voelt zich er goed in. Geen kledingstuk dat de vrouw heeft gekocht. “Ik heb hun leefwereld begrepen en heb er zelfs toe bijgedragen op dat moment. Want ze pikken in op het verhaal dat ik heb ontwerpen en vertellen er zo hun eigen verhaal mee.” Jan geniet ervan als klanten voor een complete look gaan, maar vindt het misschien zelf nog leuker als hij combinaties ziet waar hij zelf nooit aan had gedacht. En hij wordt al helemaal gelukkig als de klant een outfit compleet maakt door een eigen, persoonlijke toets te geven.

Ontdek Jan zijn nieuwste collectie in onze webshop!

214