10 jaar L’histoire de Louise

by Céline Delodder

12/10/2017

Isabelle Bruggeman, Belgisch designer, werd heel wat jaren terug door e5 benaderd met de vraag om een nieuw label te starten. Na heel wat hard werk werd het merk L’histoire de Louise geboren: een boetiekmerk aan betaalbare prijzen. Dit is het verhaal van een uniek, Belgische modelabel dat nu z’n tienjarige bestaan mag vieren.

L’histoire de Louise begon als een test. De eerste collectie hing slechts in 12 winkels, na één jaar verdubbelde dit aantal en na 2 jaar was het merk in elke e5-winkel te verkrijgen. “Dit modelabel onderscheidde zich door te werken met specifieke, gecoördineerde thema’s. Elk stuk uit de collectie is combineerbaar”, vertelt Isabelle. “In tegenstelling tot de toenmalige collecties bij e5.” L’histoire de Louise bleek al snel niet enkel een succes, maar ook een pionier voor de andere e5-merken. Ook daar ging men namelijk met thema’s werken – een vernieuwing die nu nog steeds zichtbaar is.

Isabelle koos voor de naam “Louise” omdat deze zowel klassiek als modern is. En dit kledingmerk vertelt een verhaal, namelijk dat van de vrouwen die de collecties dragen. “Louise Brooks, een danseres, actrice, inspireerde mij ook. Zij droeg wat ze wilde en straalde persoonlijkheid uit. Dat is ook waar ik achter sta en wat het merk moet representeren.” De designer vertelt dat in het logo de “e” van Louise een beetje schuin staat omdat het een merk is met een subtiele twist. “Op die manier wil ik het veelzijdige karakter van mijn brand benadrukken,” vertelt Isabelle.

Sterke identiteit

Toen Isabelle begon met haar eerste collectie had ze een duidelijk beeld van haar doelgroep. Ze zag een sterke, zelfbewuste vrouw voor zich: iemand die zich niet door haar leeftijd laat bepalen en zelfverzekerd haar eigen stijl uitdraagt. “Een moderne vrouw die weet wat ze wil en die de trends volgt maar zelf geen trendsetter is.” Ook vandaag vertaalt deze visie zich nog in elegante en vrouwelijke collecties.

Isabelle koos heel bewust om het merk een Belgische identiteit mee te geven. Als boetiekmerk ligt misschien eerder een Italiaanse stijl binnen de verwachtingen, maar dat vond ze te dressed– net zoals ze een Duitse stijl dan weer te robuust vond. “De Belgische stijl is een perfecte mix van casual & modern city,” zegt Isabelle. “Een stijl waarmee je alle kanten uit kan.” Net dat vindt de designer zo belangrijk: dat elke vrouw zich goed kan voelen bij haar merk en het merk ook volgens haar eigen smaak kan stylen. Het merk staat namelijk voor het uitdragen van je lifestyle, welke leeftijd je dan ook hebt. L’histoire de Louise zweeft intussen meer tussen de Noorse en de Zuiderse stijl, wat de Belgische klanten ook wel weten te smaken. Op die manier weet Isabelle beter mee te draaien in het internationale toneel.

Altijd een uitdaging

Het blijft elke keer opnieuw een uitdaging om om mensen van je collectie te overtuigen. Simpel is het namelijk niet om een jaar op voorhand te voorspellen of een collectie al dan niet gaat werken. “Je zit dan met veel vragen: ben ik te vroeg met een trend? Ben ik te braaf geweest of net te ver gegaan?” Isabelle vertelt dat het harde werk wel dubbel en dik loont als je dan ziet dat je kleren worden gedragen. “Het is fijn om mensen tegen te komen die iets van L’histoire de Louise aanhebben,” vertelt de ontwerpster. “En om te zien hoe zij de collectie dragen. Het is leuk als mensen hun eigenheid in een outfit steken.” Volgens Isabelle is de klant je waardemeter en bepalen zij eigenlijk of je het al dan niet goed doet.

Isabelle benadrukt het belang van een balans te behouden in je werk. “Veel jonge designers hebben de neiging om vooral de leuke dingen te willen doen en het harde werk iets te veel te onderschatten.” Zo vertelt ze dat minder leuke dingen, zoals administratie, een ordelijk atelier, leveringen en de stress om deadlines te halen nu eenmaal deel zijn van de job. “Maar het zijn wel die leuke dingen die het dan allemaal waard maken. Hét leukste is om je afgewerkte collectie te zien en je ontwerpen in je handen te hebben.” De ontwerpster vindt wel dat een wisselwerking tussen de ervaren designers en jonge garde heel belangrijk is, want er valt namelijk erg veel van elkaar te leren.

Haar belangrijkste les? Als een seizoen wat minder heeft gescoord betekent dat niet dat het einde van je merk is aangebroken. “Op dat moment moet je dan gewoonweg je lessen trekken en die meenemen in je volgende collectie.” Zelf haalt ze haar trots uit geslaagd beeldmateriaal. Want het zijn net die beelden die de mensen moeten triggeren om de collectie te ontdekken. Daarnaast is het ook dé manier om de identiteit van een merk over te brengen. En is het nu ook gewoon heel erg leuk om terug te blikken op 10 jaar beeldmateriaal én om te zien dat L’histoire de Louise altijd trouw is gebleven aan zichzelf.

Ontdek nu de nieuwe collectie online! Benieuwd naar Isabelle’s favoriete looks? Die delen we binnenkort met jullie op de blog.

Isabelle Bruggeman bedankt Etienne Kaesteker voor de kans die hij haar heeft gegeven. Daarnaast bedankt ze haar vriendinnen en collega’s, die elk hun steentje hebben bijgedragen. Ook het winkelpersoneel en de klanten draagt ze een warm hart toe. Ten slotte bedankt ze haar productmanagers en klankborden Annie Hautekeete, Lien Michels en teamgenoot Kathy Laureyssen. Het is namelijk ook dankzij al deze mensen dat L’histoire de Louise kan bestaan.

104