Beste Winkelketen: dit betekent de titel voor e5

by Céline Delodder

19/06/2017

In 2016 werd e5 voor het 5e jaar op rij verkozen tot Beste Winkelketen in de herenmode en verzilverde de modeketen voor het eerst haar nominatie als Beste Webshop in dezelfde categorie. Een prestatie die te verklaren valt door een combinatie van trotste medewerkers en tevreden klanten. Want Beste Winkelketen, dat word je niet zonder een goeie community.

De titel van Beste Winkelketen is erg belangrijk voor e5. Niet omdat het als ‘keurmerk’ kan dienen voor de klanten, wel omdat het een pluim op de hoed van het personeel is. Het bevestigt namelijk dat hun inzet loont, wat motiverend werkt. “Het zijn de klanten die voor ons stemmen, maar die stemmen krijgen we alleen omdat klanten tevreden zijn over ons als merk. En dat merk wordt uitgedragen door onze medewerkers,” zegt Ronald Boeckx, CEO van e5. “Het is dankzij hen dat we al 5 jaar lang de kroon dragen.”

Bij elke winst blijkt het enthousiasme en de trots bij het personeel dan ook groot. Boeckx maakt er een punt van om verkoopsters en personeelsleden op het hoofdkantoor te bedanken voor al hun werk. Elk succes moet tenslotte gevierd worden – en daar hoort ook een beloning bij. Op die manier legt e5 de nadruk op positieve resultaten en blijvende groei in een steeds moeilijker wordende markt.

Een unieke community

Het zijn niet enkel de medewerkers die zich zo achter het merk e5 scharen. Klanten blijken zeer trouw te zijn, wat vooral te danken is aan de openheid waarmee iedereen wordt ontvangen. “We trainen onze verkoopsters om die openheid en eerlijkheid altijd te hanteren,” vertelt Boeckx, “want zo zorgen we ervoor dat mensen zich ook mens voelen.” Dat iedereen welkom is en zichzelf mag zijn is duidelijk in de feedback van klanten: op vriendelijkheid en deskundigheid wordt er jaar na jaar erg goed gescoord.

“Onze verkoopsters hebben ook een soort van sociale functie. Platte commerce hoort niet thuis bij ons. Gezelligheid, eerlijkheid en transparantie staan centraal.” Volgens Boeckx voelen klanten dit goed aan, waardoor de community zo sterk staat. Geen onbelangrijk gegeven gezien de steeds groeiende concurrentie. “Het is en blijft vechten. Net daarom betekenen die stemmen zo veel voor ons.” Boeckx beschrijft e5 als een “warm merk”, een unicum tussen de fast fashion winkelketens en prijsvechters.

Blijven groeien als merk

Er wordt uiteraard nog steeds actief ingezet op verbetering. Voor de modeketen begint dit bij hun uitgebreide services, zoals de Personal Shopper service die eind vorig jaar werd gelanceerd. Elke verkoopster wordt tot een personal shopper opgeleid waardoor de deskundigheid wordt verzekerd. Bij deze gratis service staat de klant opnieuw centraal: jezelf goed in je vel voelen is het doel van zo’n afspraak met een personal shopper.

Sinds dit voorjaar heeft e5 ook twee gloednieuwe Experience Stores. “We weten dat het geen evidentie is om je auto te pakken om te gaan shoppen – het fileprobleem en het belang om ecologisch te leven maken ons geen voor de hand liggende bestemming.” Net daarom vindt Boeckx het belangrijk om ook klanten te belonen. De Experience Stores bieden een unieke shopervaring, nieuwe merken, workshops … een bezoek aan één van de winkels loont dus op tal van manieren.

Daarnaast groeit e5 ook online. De Beste Webshop award kwam als een verrassing en wordt beschouwd als een nog grotere prestatie dan de titel van Beste Winkelketen. “Opboksen tegen de grote online spelers is niet simpel. Als je er dan uitspringt wil dat echt wel iets zeggen,” meent Boeckx. Het online verhaal wordt steeds belangrijker in de maatschappij, meteen de reden waarom de modeketen hier meer en meer aandacht aan geeft. De klant moet zowel on- als offline een goede service krijgen en zich comfortabel voelen tijdens het shoppen.

“We willen voor 10 jaar Beste Winkelketen op rij gaan. Iets wat we alleen verdienen als we steeds aan onszelf blijven werken,” besluit Boeckx.

Stemmen kan nog tot en met 15/08/2017 via www.bestewinkelketen.be/e5mode en www.webshopawards.be/e5mode.

0