e5 lanceert nieuw winkelconcept in Aartselaar & Hasselt

by Céline Delodder

16/03/2017

e5 start in 2017 een pilootproject in twee winkels, in Hasselt en in Aartselaar (Antwerpen), beiden modesteden met een eigen modemuseum. De ‘Experience Stores’ spelen in op de verjonging van de doelgroep. Het project houdt een nieuw winkelconcept in met meer merken, een verruiming van het aanbod en bijkomende diensten, zoals een personal shopper. e5 mikt hier op een groei van 20% dit jaar en een stijgende tewerkstelling.

De identiteit van de Experience Stores bouwt verder op het bestaande e5-merk, maar met een aantal vernieuwingen wil e5 haar doelpubliek aan zich blijven binden. e5 richt zicht specifiek op 40-plussers. “De afgelopen jaren zien we dat ons doelpubliek verjongt”, zegt CEO Ronald Boeckx. “Alle leeftijdscategorieën willen ‘mee’ zijn en de generatiekloof valt weg. Verder willen we elk bezoek de moeite waard maken. Met persoonlijk advies, een unieke beleving en een wekelijkse evenementenkalender, spelen we in op de evolutie van onze doelgroep en hun koopgedrag.”

Extra diensten

e5 breidt haar service uit in de beide Experience Stores. Zo wordt er een vip-behandeling geïntroduceerd. Dat is de mogelijkheid om online gratis een personal shopper te reserveren voor een uur. De personal shopper is iemand uit het verkoopteam die een opleiding heeft gekregen om kledingadvies te geven op basis van de stijl, het figuur, de leeftijd en de wensen van de klant. Na een kort analysegesprek, helpt verkoopster of shop assistant de klant om de juiste outfit te vinden voor elk draagmoment op basis van wat er in de collectie zit.

“De bestaande e5 shops blijven een vaste waarde voor onze klanten”, zegt Boeckx. “We gaan voor een evolutie, niet voor een revolutie. Voor de andere 69 winkels verandert er voorlopig niets, ook de huidige merken blijven. Het is sowieso niet de bedoeling dat al onze winkels Experience Stores worden.”

Verrijking van het aanbod

Het aanbod in de e5 Experience Stores is groter. Tot nu toe verkocht e5 enkel kleding van eigen stylisten, maar in beide Experience Stores zullen ook artikelen van andere merken die aansluiten bij de doelgroep (Geisha, Opus, Michaelis en Favorites by Barbara Lebek) een forum krijgen. Er wordt daarbij geluisterd naar de feedback van het personeel over de collecties en de wensen van de klant. Daarnaast breidt het aanbod ook in de breedte uit. Niet enkel kleding, maar ook andere modeartikelen zoals schoenen, zonnebrillen en pyjama’s vinden onderdak in de nieuwe winkels. Het pilootproject met de Experience Stores heeft een testfunctie: wat werkt, blijft en wat niet werkt, gaat weg.

Sfeer en beleving centraal

Ten slotte staan sfeer en beleving – passend bij de doelgroep – centraal in de Experience Stores. Zo zijn die sfeervoller ingericht. “Daar hebben onze eigen winkelmedewerkers voor gezorgd”, vertelt Boeckx. “Planten, sfeerverlichting, decoratie, een koffiehoek met leestafel voor de wachtende partners: decoratieve sfeerelementen maken van onze Experience Stores een gezellige en ontspannende winkelomgeving.”

Er staan ook wekelijks verschillende evenementen op de agenda in de nieuwe winkels zoals verwenmomenten, modeshows, activiteiten met partners zoals Oxfam en zelfs testritten met elektrische fietsen. “We willen klanten laten genieten van de indrukken en de gezellige omgeving in de winkel. De Experience Stores zijn een plek waar klanten inspiratie kunnen opdoen. We willen elk bezoek de moeite waard maken”, aldus Boeckx.

“Na 38 jaar blijven we er nog steeds naar streven om onze klanten te verwennen, vandaar dit testproject in twee van onze winkels. We willen onze strategie future proof houden en dit jaar in de Experience Stores een groei nastreven van 20%”, besluit Boeckx.

Ontdek op de website meer informatie over de Experience Stores en Personal Shopper service.

0